(24/7) 1-800-373-600

ספטמבר השחור בגוגל – שינויים באלגוריתם החיפוש מביא אנשי SEO לקצה

ספטמבר השחור בגוגל

יחד עם ריחות הסתיו, הביא אתו חודש ספטמבר כמה עדכונים חשובים בתחום קידום האתרים, שעוררו סימני שאלה ובעיקר תדהמה רבה בקרב מקדמים והעוסקים האחרים בתחום. מדובר, כך משערים, באלגוריתם החדש של גוגל, שהביא אתו שינויים רבים בדירוג תוצאות החיפוש של לא מעט אתרים ותנודות משמעותיות ובעיקר מפתיעות. בגוגל, כרגיל, ממאנים לספק פרטים על השינוי ואף דוחים את ההשערה שמדובר בעדכון פינגווין 4.0, כפי שצפו שייעשה כבר חודשים רבים. הכחשה זו וחוסר שיתוף הפעולה של גוגל כדי לנסות ולהבין את העניין איננו מותיר בפני מקדמי האתרים ברירות רבות, ומשאיר אותם עם שאלות בלתי פתורות ועם סימני שאלה רבים בנוגע למהות העדכון.

עדכון פינגווין 4.0 – הייתכן?

מקדמי האתרים נערכים במשך תקופה ארוכה לעדכון פינגווין 4.0, שהיה צפוי לצאת אל הפועל במרץ האחרון (2016), אולם השקתו נדחתה מסיבה שאינה ידועה. משמעות העדכון המדובר היא מתן עונשים לאתרים הפועלים בניגוד לכללים, ולעומת זאת מתן "חנינה" לאתרים שפעלו בהתאם לכללי המשחק ותיקנו את דרכיהם מאז שיצא עדכון פינגווין האחרון, בחודש אוקטובר 2014.

לאור התנודתיות הרבה שהורגשה בתוצאות החיפוש במהלך ספטמבר התעוררו לא מעט השערות שאכן מדובר בעדכון פינגווין 4.0, אולם ב-6 בספטמבר, במפגש הנגאאוט שהתקיים עם נציג גוגל ג'ון מולר, נמצא כי מדובר בשמועה בלבד, שמועה שאיננה מבוססת. בדיון שהמשיך בטוויטר טען ג'ון מולר כי שינויים הם עניין שבשגרה ושגוגל איננה יכולה לעדכן או להכריז באופן רשמי על כל אחד מהם. הוא המשיך בדבריו וציין כי התנודות בתוצאות החיפוש שנראו במהלך החודש הן נורמליות והן סימן לעבודתם הקשה של אנשי גוגל.

התנודות הקיצוניות בתוצאות החיפוש, וזאת לצד התכחשותה של גוגל באשר לעדכון פנדה, הובילו מומחים רבים העוסקים בתחום לנסות ולהבין את העניין ולפענח במה בדיוק מדובר. למרות הידע הרב וגם הרצון הטוב, קשה להבין במדויק את הסיבות לתנודות אלו ולזהות מה עומד מאחוריהן. במהלך חודש ספטמבר נראו 3 "פיקים", 3 שיאים בתנודתיות תוצאות החיפוש. השיא הראשון, שסימניו באו לידי ביטוי כבר בסוף אוגוסט, נראה בתחילת החודש – ב-3 בספטמבר, השיא השני נראה באמצע החודש – ב-13 בספטמבר ואילו השלישי הופיע כמה ימים לאחר מכן, ב-17 בחודש.

החוקרים שבחנו וממשיכים לבחון זאת, שיערו שמדובר בעדכון שבוצע לאלגוריתם של פנדה, שהושק עוד בשנת 2011 והפך השנה לאחד מהאלגוריתמים הבולטים של גוגל ולנשק המרכזי שלה במלחמה נגד הספאם. בדיקות מעמיקות של הנושא, במיוחד לאור הממצאים המשונים שנמצאו, העלו את המסקנה כי פנדה איננה עומדת מאחורי העדכון. זאת מכיוון שאילו כך היה הדבר, אתרים בלתי מעודכנים לא היו זוכים לשיפור חד מאד במיקומם בכל הקשור לתוצאות החיפוש בגוגל, בעוד שאתרים שמתחדשים ומתעדכנים בתוכן איכותי לא היו סופגים ירידה במיקומם. בפועל, התנודות שנרשמו בספטמבר האחרון הצביעו על מגמות משונות שלמראית עין אינן קשורות כלל לקריטריונים הללו.

הסיבות השונות לתנודתיות (כך משערים)

כדי להבין את העניין נבחנו מספר אתרים שונים, שזכו לתנודתיות רבה במיקומים שלהם. המפתיע הוא שדווקא אתרי האינטרנט שלא עודכנו תקופה ארוכה נהנו משיפור משמעותי בדירוגם בגוגל. אפשרות אחת שיכולה להסביר זאת הייתה עניין מהירות הטעינה. מדובר באלמנט מאתגר במיוחד, בעיקר לאור התשתיות המורכבות והמתוחכמות כמו וורדפרס למשל, העמוסות בפיצ'רים מכבידים. אולם בבדיקה מעמיקה יותר, נמצא כי גם אתרים שעלו באיטיות רבה זכו לשיפור במיקומם, כך שסביר להניח כי זמן הטעינה איננו הסיבה לתנודות.

כיוון אחר אותו הוחלט לבחון הוא עניין הקישורים. מתוך 10 אתרים שנבדקו, 9 מהם זכו לשיפור בתוצאות החיפוש שלהם. חלק מהם נהנו מעלייה מתונה והדרגתית וחלק מעלייה מהירה במיוחד. ההבדל ביניהם הוא מספר הקישורים הנכנסים. נמצא כי לכל אלה שזכו לעלייה מהירה מאד, מספר הקישורים הנכסים נע בין 2,000 קישורים ל-20,000 קישורים. לעומתם, האתרים שזכו לעלייה מתונה נהנו ממספר מועט באופן משמעותי של קישורים נכנסים – מספר העומד על מאות בודדות. אולם לצד הכמות, נלקחה בחשבון גם האיכות. מבדיקות שביצע טום פרי, נציג חברת הקידום הבריטית SEO21, נמצא שכמות הקישורים הרבה כוללת קישורים שאינם איכותיים – קישורי ספאם.

אם כך, מסקנות הבדיקות הן כדלקמן: ייתכן שהסיבה לתנודתיות היא שינוי שבוצע ב– RankBrain, הלומדת את התנהגותם של המשתמשים ומשפרת את מידת הרלוונטיות של תוצאות החיפוש המוצעות להם. סיבה נוספת הם מבחנים, ניסויים שמבצעת גוגל לפינגווין, הגורמים לתנודות במערך החיפושים. האפשרות השלישית היא שייתכן שגוגל עובדת על סיגנל חדש, כזה שטרם נראה במחוזותינו ועשוי לעורר מהפכה של ממש. כך או כך, הדברים כיום אינם ברורים וכדי להבין אותם יש להמשיך ולאסוף נתונים, לערוך בדיקות ולבחון בכל עת את התוצאות המתקבלות. סבלנות, במקרה הזה, היא מילת המפתח.

ובינתיים, מה צפוי להביא אתו פינגווין 4? עדכון פינגווין 4 יאלץ את מקדמי האתרים למצוא דרכים יצירתיות יותר לשיתופי פעולה רלוונטיים בין החברות. קידום מהיר כבר לא יהיה מעשי יותר ויהיה צורך בשימוש בקישורים איכותיים שמתאימים לאתר. מעבר לכך, צפויים להופיע שינויים תכופים יותר בתוצאות החיפוש, אם כי פחות קיצוניים. השינויים יופיעו בתדירות גבוהה בהשוואה לעבר, אך לא יהיו דרמטיים כל כך. בנוסף, לאנקור טקסט, כפי שהיה קודם לכן, ימשיך להיות משקל רב מאד. מצב זה יאפשר לאתרים חלשים באופן יחסי, לגבור על אתרים חזקים על ידי שימוש באנקור טקסט מדויק ואיכותי יותר לקידום ביטוי כלשהו.

 

רוצים עוד מידע? הנה מאמר נוסף מהספריית מסמכים שלנו שמצליח לעמוד במבחן הזמן בנושא קידום אתרים

רוצה להגיב על הפוסט?

מעוניין/ת לשמוע עוד פרטים על שירותי פרסום ובניית אתרים? התקשר/י אלינו 1-800-373-600 או מלא/י את הטופס להלן ונציג שלנו יחזור אליך במהרה עם חבילת הפתעות במחירים מפתיעים!